239.- Coldplay – In My Place

26 de agosto de 2016

Hoy cumple 14 años el A Rush of Blood to the Head (2002), el álbum que me hizo fan de Coldplay. Pero a día de hoy tengo sentimientos encontrados sobre la banda de Chris Martin.

Cuando salió Parachutes (2000) con YELLOW a la cabeza ya consiguieron engancharme (“Look at the stars, Look how they shine for you“). Eran los tiempos en que también descubría el Showbiz de mis idolatrados Muse y Coldplay era una banda nueva con una sensibilidad elevada y una voz especial. Desde DON’T PANIC (“We live in a beautiful world“), pasando por SHIVER (And it’s you I see, but you don’t see me. And it’s you I hear, so loud and so clear, I sing it loud and clear. And I’ll always be waiting for you, So I look in your direction, But you pay me no attention, And you know how much I need you, But you never even see me.”), TROUBLE (“And I never meant to cause you trouble, And I never meant to do you wrong, And I, well, if I ever caused you trouble, Oh no, I never meant to do you harm.“), WE NEVER CHANGE hasta el cierre con EVERYTHING’S NOT LOST (“If you ever feel neglected, If you think all is lost, I’ll be counting up my demons yeah, Hoping everything’s not lost“)  y el hidden track al final, LIFE IS FOR LIVING.

Pero entonces llegó A Rush of Blood to the Head y era todo lo que yo podía pedirle a un grupo de música en esos días. El adelanto del álbum y primer single fue IN MY PLACE, el 5 de agosto de 2002, una perfecta canción pop. Cuando conseguí el CD y le dí al play me encontré con la cañera batería del comienzo de POLITIK (“Open up your eyes“), un buen augurio para mí que pese a que me gustó mucho el anterior disco, le faltaba un poco más de caña para ser genial. La fantástica CLOCKS, (“Am I a part of the cure? Or am I part of the disease? Singing. You are, you are, you are“) junto a DAYLIGHT y A WHISPER dotaban al álbum de un poso más guitarrero que el anterior. Además, las canciones más lentas llegaban a su máxima expresión en THE SCIENTIST una canción superlativa con un vídeo muy original (“Nobody said it was easy, No one ever said it would be this hard“). A RUSH OF BLOOD TO THE HEAD (“So I’m gonna buy a gun and start a war, If you can tell me something worth fighting for, And I’m gonna buy this place is what I said, Blame it upon a rush of blood to the head“), GREEN EYES (“Honey you are the sea, Upon which I float, And I came here to talk, I think you should know, The green eyes, you’re the one that I wanted to find, And anyone who tried to deny you, must be out of their mind, Because I came here with a load, And it feels so much lighter since I met you, Honey you should know, That I could never go on without you“) y WARNING SIGN (“I started looking for excuses, Come on in, I’ve gotta tell you what a state I’m in, I’ve gotta tell you in my loudest tones, That I started looking for a warning sign. When the truth is, I miss you“) eran otras canciones que ahondaban en esas melodías sensibles que ya eran marca de la casa.

Fue tras este disco cuando la fiebre Coldplay me invadió y descubrí los EPs Safety (1998) y The Blue Room (1999). Me encantaba See You Soon y aún recuerdo Bigger Stronger. También me gusta una de las caras B que acompañaba al single YellowHelp Is Round The Corner.

Esperé ansioso la llegada de X & Y (2005) que se vio retrasada por las ansias de perfección de los miembros de Coldplay. Finalmente llegó el adelanto: SPEED OF SOUND me dejaba confuso, una mezcla de melodía genial pero con demasiada presencia de sintetizadores o teclados que parecían seguir la senda de CLOCKS. Sin embargo, al llegar el LP, refrendaban su buen hacer con temazos como FIX YOU (“When you lose something you can’t replace“), TALK, que cogía el ritmillo de la canción Computer Love de Kraftwerk (“Are you lost or incomplete? Do you feel like a puzzle, you can’t find your missing piece?“), la genial THE HARDEST PART (“And the hardest part, Was letting go, not taking part, You really broke my heart, And I tried to sing, But I couldn’t think of anything, And that was the hardest part“), WHAT IF (“What if you should decide, That you don’t want me there by your side, That you don’t want me there in your life“), X&Y (“When something is broken, and you try to fix it, trying to repair it, any way you can“), SWALLOWED IN THE SEA (“Oh what good is it to live, With nothing left to give, Forget but not forgive, Not loving all you see, Oh the streets you’re walking on, A thousand houses long, Well that’s where I belong, And you belong with me, Not swallowed in the sea“) o WHITE SHADOWS (“Maybe you’ll get what you wanted, Maybe you’ll stumble upon it, Everything you ever wanted in a permanent state“). La influencia de la electrónica era más que evidente pero prevalecía el estilo y el alma de las canciones.

Y llegó la madre del cordero, en Viva La Vida or Death and All His Friends (2008) se incluía su primer nº 1, la archicoreada Viva La Vida (“I hear Jerusalem bells a-ringing, Roman cavalry choirs are singing, Be my mirror, my sword and shield, My missionaries in a foreign field, For some reason I can’t explain, Once you’d gone there was never, Never an honest word, And that was when I ruled the world“). Lanzaron como primer single Violet Hill (“If you love me, Won’t you let me know?“), una canción más guitarrera que el resto del disco donde sobresalían Strawberry Swing (“They were sitting, They were talking in the strawberry swing, Every moment was so precious“), 42 (“You thought you might be a ghost, You didn’t get to heaven but you made it close “) o Lost! (“Just because I’m losing, Doesn’t mean I’m lost“)

En 2011 lanzaban Mylo Xyloto (2011) lo que para mí fue el principio del fin. Abandonaban definitivamente las guitarras en pos de agradar a las masas. Paradise es la primera de sus canciones hecha para ser nº 1 compitiendo con Rihanna y compañía; y que conste que me gusta Rihanna, incluso Paradise, pero esperaba otro tipo de canciones de Coldplay. Tres cuartos de lo mismo con Every Teardrop Is a Waterfall y Princess Of China. Aún así, Hurts Like Heaven o Charlie Brown siguen siendo grandes canciones.

En Ghost Stories (2014) se meten de lleno en la electrónica con Midnight (no le veo la gracia) o Magic y convierten lo que podría ser una buena canción de pop rock en una canción de discoteca, A Sky Full Of Stars.

La cosa no mejora en A Head Full Of Dreams (2015).

Lista de Spotify de my366songs

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